16 January, 2011

MERIAHNYA


TOKBU:
Kelmarin Sabtu 15 Januari jam 8.30 pagi saya bertolak ke Merlimau Melaka.  Kampong Air Tawar, Jalan Datuk Nawar dituju.  Kalau dua minggu lepas semua ke Ipoh, kali ini pula ke Merlimau untuk majlis menyambut menantu besan saya Haji Rais dan Hajah Maznah.  

Labih kurang jam 11.30 pagi sampailah saya ke rumah besan saya.  Semasa tiba ramai jugalah jemputan yang telah hadir.  Anak dan menantu saya sedang sibuk ke hulu dan ke hilir menguruskan majlis adiknya shahril.  Setelah selesai makan saya duduk dibawah pokok sambil memerhati perjalanan majlis tersebut.  Memang meriah sungguh melihat suasana majlis sebegini di kampong. Memasak beramai2 untuk menyediakan juadah yang hendak dijamu kepada para jemputan.  Anak2 muda mengangkat hidangan dan membasuh pinggan mangkuk sambil berbual gelak ketawa.  Sungguh harmoni sekali.

Kalau di KL atau di bandar2 besar semua kerja2 ni dibuat oleh pekerja2 katering yang dibayar untuk melakukan kerja2 ini.  Berlainan sekali di sini semuanya dlakukan oleh penduduk kampong dan jiran2 terdekat secara bergotongroyong.
































Ketibaan memplai selalunya ditunggu oleh para jemputan.  Untuk melihat betapa segaknya pasangan pengantin dan macam mana fesyen baju pengantin serta warna apa.  Lebih2 lagi nak tengok macam mana rupa menantu baru Haji Rais dan Hajah Maznah.  Ketibaan pengantin memang sering diiringi dengan kompang.  Di sini bukan setakat kompang sahaja malah seni pencak silat juga ditunjukkan.  Seronok tengok anak2 muda yang saya rasa masih bersekolah lagi menyertai kompulan kompang ini.  Dah lama rasanya saya tak melihat pencak silat menyambut pengantin ni. 


Dah lama jugak tak melihat kulit kelapa macam ni.  Dulu2 masa masih sekolah lagi selalu ada dirumah saya di kampong.  Kulit2 kelapa ini digunakan untuk membakar kueh bahulu untuk kueh raya.  Petang2 pula dibakar untuk menghalau nyamok.  Tentu besan saya gunakan kelapa2 ni untuk majlis ni.  Untung gak kan tak payah beli kelapa.  Masa ni dengarnya kelapa kurang di pasaran dan harganya pun mahal ... sebab kan Thaipusam kan tak lama lagi.  Kaum India memerlukan banyak kelapa untuk keramaian mereka tu.
KAYHA:
Masa adik bangun tido adik pegi bilik Tokbu adik tengok Tokbu pakai baju cantik.  Tokbu kata nak gi jalan jauh ... Tokbu kata Tokbu pegi jalan kejap jer .. nanti Tokbu balik cepat.  Adik angguk jer ... adik cakap adik nak duduk bilik Tokbu sorang2 tengok TV.  Tokbu bukakkan TV tuk adik,  adik baling tengok TV.  

Petang Tokbu balik Tokbu cakap tadi Tokbu jumpa Ayah ngan Antie ngan Ibu Cik ngan Kak Tina Kak Aca ngan adik Laily ngan Nenek ... adik cakap naper tak bawak adik ... Tokbu cakap nanti adik nangis cari Mummy sebab lama Tokbu pegi .. adik malah sebab Tokbu tak bawak adik ...

JUMPA LAGI ...




No comments:

Post a Comment