02 February, 2011

SATU HARI BERSAMA BUNGA

TOKBU:
Pagi:
Sewaktu melintasi satu kawasan semasa berjogging di Taman Rekreasi di tempat saya, hidung ini terbau sesuatu yang sungguh harum.  Walaupun keadaan sekeliling waktu itu gelap lagi tapi waktu itu sudah menunjukkan pukul 7.10 pagi.  Tak kanlah makhluk halus ada lagi  dah siang begini.  Apabila pandangan tempat itu telah cerah saya pun menolehkah ke arah tempat yang berbau wangi itu.  Rupa2nya di taman ini ada di tanam pokok jasmin dan pokok itu sedang mengeluarkan bunga2 jasmin yang menguntum segar dengan banyaknya.  Selama hampir setahun berjogging di taman ini saya tidak perasan akan keujudan pokok itu.  Mungkin juga masa itu pokok itu baru di tanam dan belum mengeluarkan bunga lagi.

Nama penuh Kayha ialah  Bibi Jadzmin Faqihah ..

Petang:
Sewaktu melayan Kayha bermain basikal di halaman rumah, saya terpandang pokok bunga di rumah jiran saya  mengembang dengan cantiknya.  Kalau tak silap saya bunga ini namanya plum blossom sejenis bunga yang sangat popular di kalangan orang2 China. Dalam hati berkata wah sudah berbunga  pokok itu dan cantik bunganya. Memang betullah agaknya pokok ini mengeluarkan bunga bila tiba chinese new year.  Dan tangan ini pulak gatal nak merasa bunganya.  Alamak Tipah tertipu rupanya.  Bunga plastik da ... Kreatif sungguh jiran aku ni.  Pokok asli tapi rajinnya dia meletakkan bunga2 itu di tangkai2 pokok itu.  Dan sekali pandang memang nampak betul.  Melihat saya memerhati bunga itu anak lelakinya keluar dan beritahu ...
antie itu plastiklah katanya senyum
tulah antie ingat betul jawab saya dan kami sama2 ketawa ..

Kepada rakan2 kaum China saya ucapkan Gong Xi Fa Cai 

JUMPA LAGI ...






No comments:

Post a Comment