16 May, 2011

SELAMAT HARI GURU

La ni kan macam2 hari ada.  Minggu lepas kita menyambut Hari Ibu.  Sebelum ni Hari Wanita, Ahad kelmarin Hari Belia dan hari ni sambutan Hari Guru.  Yang pastinya guru2 hari ni mesti banyak dapat hadiah dari anak2 murid mereka.  Masa saya bersekolah dulu sekitar tahun 60an dan 70an seingat saya tidak ada lagi hari guru.  Ialah masa berubah dan kita kenalah maju kehadapan mengikut peredaran zaman.

Sempena hari guru ni teringat pulak guru2 saya dulu.  Masa sekolah rendah saya dah tak ingat pun nama2 guru saya.  Ialah dah lebih dari 50 tahun. Ingatan pun dah kureng hihihi.  Tapi yang saya masih ingat masa sekolah rendah dulu saya memang popular kerana dari darjah 1 hingga darjah 6 saya selalunya mendapat nombor 1 atau nombor 2.  Masa sekolah rendah saya bersekolah di sekolah Parit Khadi Muar.  Setahu saya sekolah tu dah tak der lagi.  

Tetapi guru di sekolah menengah adalah yang masih saya ingat.  Cikgu Zainun guru saya di Tingkat 1,  dia ni kalau kita salah jawab dia cubit. Dia suka cubit di tepi ketiak kita. Alamak sakitnya tidak terkira.  Masa saya di tingkatan 2 cikgu ni namanya Cikgu Hassan, orangnya berbadan gempal rupa macam cina.  Pada pagi tu kelas saya ada pendidikan jasmani.  Tahu2 ajerlah bila lepas senaman tu tentulah badan panas dan berpeluh.  Kami pun bukaklah kipas.  Cikgu Hassan ni pula first time mengajar di kelas saya ni.  Dia mengajar Bahasa Malaysia. Manalah kami semua tahu dia ni tak suka kipas di on.  Ada lelah kot. Amboi mengamuk sakanlah dia.  Dia nak tahu siapa yang on kipas tu.  Seorang pun tak mengaku ... yerlah takut lah kan.  Oleh kerana tiada siapa yang mengaku satu kelas kena hukum di pukul tapak tangan dengan ruler sebanyak 3 kali seorang dan lepas tu kami semua di jemur di luar kelas.  Sakit tangan dahlah kan ni malu dengan kelas2 lain satu hal.    Esoknya dapat tahu ada seorang bapa dah datang sekolah komplen pada cikgu besar.  Sebab anaknya demam akibat hukuman itu.  Tapi lepas dari itu cikgu Hassan ni tak der lah lagi memukul kami.  Tapi yang saya paling ingat cikgu Hassan ni ialah ia amat pentingkan tulisan.  Dia mahu semua tulisan bersambung.  Bukan tulisan bercerai2 ni.  Saya harap anda semua faham maksud saya yer.  Saya pernah kena buat excise tulisan sambung ni sampai dua muka kertas.  Tapi hasilnya bolih tengok sekarang ni tulisan saya kemas dan cantik (kawan2 katalah).

Masa di tingkatan 3 cikgu saya ni namanya Cikgu Hussin.  Orangnya handsome.  Ramailah pelajar2 perempuan meminatinya.  Dia ni kira guru kelas saya lah.  Pada satu hari dia dah terjumpa surat dalam buku saya.  Bukan surat cinta untuk saya tapi surat seorang pelajar lelaki yang mahu saya rekomenkan kawan baik saya untuk dia.  Saya dan kawan baik saya N pun dipanggilkah oleh cikgu Hussin dan diberi konseling (walaupun masa tu belum ada jawatan tu di sekolah2).  Sejak dari hari tu cikgu Hussin ini kira kamcing lah dengan saya dan N.  Ada satu cikgu perempuan namanya Cikgu Khatijah minat dengan cikgu Hussin ni.  Dia anti betul dengan saya dan N.  Bila tiba masa dia mengajar kelas saya selalu dia cari kesalahan saya dan N.  Saya pun mengadulah dengan Cikgu Hussin.  Sejak dari itu cikgu Khatijah pulak yang kamcing dengan kami berdua.  Dan lepas itu mereka berdua bertemu jodoh.  

Masa di tingkat 5 pulak ada lagi satu cikgu yang bernama Cikgu Hassan.  Bukan cikgu Hassan yang dulu.  Ni namanya Cikgu Hassan Maarof.  Memang dah tau dia ni garang bukan main.  Dia ni ajar ilmu hisab (masa ni math lah).  Silap jawab jer kena rotan di kaki.  Memang saya tak suka benar dengan dia.  Pernah kami semua cakap kalau kami semua nanti jadi guru nak rotan pulak anak dia nanti.  Hihihi funny kan tak tau lah cikgu Hassan ni di mana sekarang.  Nak jadi cerita lepas sekolah saya ada berpacaran dengan anak saudara cikgu Hassan ni.  Kalau ada jodoh dengan I ni mesti saya akan bertemu dengan cikgu Hassan ni.  Bolihlah saya cubit2 anak dia lak kan kah kah kah.

Tapi itu hanya tinggal kenangan.  Memang jasa guru atau cikgu tidak dapat kita membalasnya.  Kita kena mengakui kerana gurulah kita semua tahu membaca dan menulis dan mendapat pendidikan dan pengetahuan untuk meneruskan kehidupan kita di dunia yang serba mencabar ini.  Terima kasih cikgu ....

Selamat Hari Guru kepada guru2 yang membaca blog saya ini ..

JUMPA LAGI ...

No comments:

Post a Comment