09 November, 2009

BERTEMU KEMBALI




Sudah hampir dua bulan rasanya tidak menulis di blog ni. Maklumlah Tokbu sedang menikmati saat2 bermulanya hidup seorang pesara. Banyak sebenarnya yang tidak dapat dinikmati semasa kita berkerja. Al-maklum waktu hayat kita hampir separuh dihabiskan di pejabat malah ada sesetengah orang 3/4 kot masa dihabiskan di pejabat. Sekarang ni banyak masa terluang untuk mengemas rumah yang selama ini ala-ala kadar sajer mengemasnya, barulah nampak banyak yang perlu dibetulkan. Masa inilah dapat berjumpa saudara mara yang jauh kerana ada masa untuk melawat mereka tak payah tergesa2 fikir nak balik nanti nak kerja, penat. Semuanya sudah tiada.

Tokbu banar2 beraya tahun ni, kata orang raya sakan. Paling jauh beraya di sempadan sana mengunjungi saudara di sana maklumlah Tokbu punya keturunan sebelah ibu adalah berasal dari sana. Gembira dapat berjumpa saudara mara sambil bercuti panjang.

Kayha:

Kayha (adik) ingat Tokbu pencen dapatlah adik tinggal dengan Tokbu. Tak payah gi rumah pengasuh. Rupanya tak, kena gak pegi. Tokbu kata dia banyak urusan. Adalah sekali dua adik tinggal dengan Tokbu. Sok! boleh manja2. Ikut Tokbu gi bank, gi Jalan Tungku Abd. Rahman shopping kat kedai banyak bunga cantik2 kata Tokbu kedai barang pengantin. Tokbu nak buat hantaran orang nak kawin. Cantik Tokbu buat. Adik kacau Tokbu buat. Tokbu marah gak tapi marah sayang. Adik suka bila adik balik ke rumah Tokbu ada kat rumah.

Tokbu:

Banyak sebenarnya saya nak tulis di sini, tapi nantilah, kalau semua ditulis hari ni, tak derlah lagi cerita kan. Pada 22 Oktobe lepas rakan-rakan di pejabat mengadakan majlis perpisahan untuk saya di Putrajaya Equistarian Club. Terharu sungguh. Ramai yang datang. Cuma kesal sikit masa ucapan balas bos, Encik Yang saya tidak dapat berucap panjang sebab sebak rasanya perasaan ini. Sebenarnya banyak yang saya nak ucapkan. Tapi harap rakan2 faham. Di sini saya ingin mengucapkan berbanyak terima kasih kepada xbos lama Y.Bhg. Dato' Mohid, xbos baru Encik Yang, Cik Sheena, Fatihah, Najib, Banun, Cik Noor, Encik Shahrul, Tika, Ramlah, Zainah, Haji Ismail, Hasbullah, Hjah Asmah, Rohaya, Noraini dan Faizah, dan tak lupa kepada Cik Mala, Puan Jacinta dan Kak Yom yang tidak dapat datang tapi sudi memberi sumbangan, begitu juga dengan Puan Hely walaupun sudah bertukar ke tempat lain tapi masih sudi meraikan saya. Hadiah pun besar bukan main. Sampai tak larat nak mengangkatnya. Saya harap Fatihah dapat masukkan gambar majlis tu nanti di blog dia. Cik adik rajin2 lah menulis. Boleh gak akak baca di masa terluang.

Kayha :

31 Oktober lepas adik genap 2 tahun. Tokbu buat "happy birthday" tuk adik dan akak. Akak punya birthday bulan 11 tapi buat sekali. Jimat kos kata Babah. Tokbu masak macam2. Ramai orang datang. Adik dapat banyak hadiah. Nanti adik tunjuk gambar, lain kali lah. Tokbu tak jemput kawan2 Tokbu sebab ni majlis budak2 kata Tokbu. Sedara2 mammy dan babah ramai datang. Sampai malam pun ada orang datang. Adik suka sangat. Tok Mama dan nenek dari kampung pun datang dengan ibu cik, kak tina dan kak aca pun ada.

Tokbu:

Walaupun hari raya Aidilfitri dah berlalu dan tak lama lagi Aidiladha akan muncul, namun rasanya masih lagi terasa kemeriahannya. Sebab dah lama tak menulis di sini saya paparkan beberapa gambar semasa beraya di kampung.

Jumpa lagi salam untuk semua.







No comments:

Post a Comment