23 November, 2009

KARUTKAH IA


Tokbu dan Kayha:

Hari Jumaat lepas kakak saya di kampong call saya beritahu tentang ibu saya. Sakit di perut dan belakangnya sudah kurang dan dia nampaknya sihat. Tapi pelupanya makin teruk. Kata kakak dia selalu tanyakan saya kadang2 ibu saya mengatakan saya sedang masak di dapur walhal saya di sini. Terkadang pulak ibu memanggil kakak saya dengan nama saya. Mendengar itu hati saya rasa tidak menentu dan sedih. Oleh sebab suami ada urusan luar kawasan saya mengajak anak saya Eriq (babah Kayha) balik. Kami mengambil keputusan sama ada balik selepas Eriq habis kerja petang Jumaat, jika tidak hujan - bimbang nak balik jauh bila hujan bukan apa teringat masa balik hari raya lepas, waktu tu hujan kereta kami di hentam dari belakang dan tepi fobia dibuatnya. So la ni kan musim hujan jadi kami pun baliklah pagi Sabtu.

Terlanjur balik tu saya dan Eriq ingin menghabiskan rawatan secara tradisional Kayha dan juga pulih rumah. Sebenarnya sukar untuk yakin benda2 begini tetapi bila ia terjadi pada diri kita maka ianya tidak lagi mengarut dan memangnya wujud. Pada saya as long as caranya tidak menyebabkan kita jadi syirik dan cara perubatannya menggunakan ayat2 suci AlQuraat tidak meminta yang bukan2 macam ayam pangganglah tanah kubur orang mati dibunuhlah, it's find with me.

Semua ini bermula masa tu Kayha masih kecil. Selepas Mammaynya habis pantang mereka kambali tinggal bersama saya. Kayha kalau mengangis macam kena histria. Macam ada sesuatu yang ditakutkan. Puaslah kami sekeluarga baca macam2 ayat suci AlQuraan semua tidak berkesan. So masa bawa dia balik kampung untuk pertama kali, Kayha buat hal pulak di sana. Macam kena rasuk. So kakak saya pun panggillah Mak Eton orang kampung saya yang boleh megubat (menangkal) panyakit2 begini. Berkat doa yang dibaca Kayha pun pulihlah. Mak Eton meminta Eriq membawa Kayha untuk berubat dengannya dua kali lagi. So bila Eriq balik selepas tu dia pun bawaklah Kayha berubat. Cuma untuk kali ketiga yang terakhir dia tidak berkesempatan untuk membawa Kayha berjumpa Mak Eton. Kira nak matikan ubat kata orang dulu2.

Di samping tu beberapa kejadian anih berlaku di rumah saya. Ada lembaga yang mengacau anak saya, anak saudara saya dan mungkin juga dia ada mengacau Kayha. Sebelum Kayha lahir lagi pun gangguan itu ada berlaku. Eriq adalah jumpa dengan Ustaz meminta tolong memulihkan rumah. Gangguan itu berhenti seketika selepas itu berlaku lagi. Saya tidak ingat bila ianya bermula. Seingat saya masa saya mula2 tinggal di sini, lagi pulak masa tu saya tinggal sorang2 tak ada ap2 berlaku.

Jadi petang Sabtu selepas Asar saya, kakak, Kayha dan Mammaynya serta Tasha ke rumah Mak Eton. Semasa sampai Mak Eton sedang solat Asar. Mak Eton membacakan doa untuk dua botol air satu untuk diminum dan satu lagi untuk buat dibuat mandi. Bila dia nak bacakan ayat pada badan Kayha dan mengurut badan Kayha apa lagi menangislah Kayha. Tangisan tu bukanlah meraung tapi senyap jer macam orang menahan kesedihan yang amat. Air mata bercucuran kesian pulak tengokkannya. Selepas habis mengubat Kayha, Mak Eton beralih pulak untuk membaca doa untuk memulihkan rumah. Bahan yang diperlukan seperti kemenyan, garam, asam jawa, paku dan buah keras. Kamenyan yang telah dihancurkan digaul dengan garam. Bahan ini untuk ditaburkan di sekeliling rumah dan juga untuk dibakar. Mak Eton juga menyuruh saya mengambil air yang sudah di baca tadi untuk direnjis di semua ruang di dalam rumah saya. Semuasa merenjis tu pintu tingkap hendaklah dibuka. Asam jawa, garam, buah keras dan juga paku adalah bahan2 untuk diberi pada Mak Eton kiranya matikan rawatan itulah.

Bertolak balik dari kampong jam 3 petang dan sampai ke rumah kira2 jam 6 lebih. Saya pun mulalah menabur garam dan kemenyan di sekeling rumah. Selepas itu saya mula merenjis air di seluruh ruang di rumah saya, 4 bilik di atas dan dua bilik air. Di bahagian bawah - ruang tamu, dapur dan bilik yang di diami anak saudara saya. Semasa saya merenjis di bilik ini, saya terdengar sesuatu macam bunyi burung terbang tapi saya tidak nampak apa2. Apabila ini berlaku, saya teringat lama dulu semasa saya sedang bersiap untuk ke tempat kerja, saya keluar dari bilik untuk mengambil tudung di luar bilik saya, saya tergerak untuk menjenguk ada satu bilik tu yang kosong bila saya jenguk jer ada macam benda terbang keluar tingkap dari bilik tu macam bunyi burung terbang tapi tak nampak apa2, masa tu berdiri bulu roma saya. Tapi saya tidak fikir apa2 selepas itu. Mungkin juga benda yang sama yang saya dengar dahulu. Saya cuma berharap dengan berkat doa kepada Allah Yang Maha Berkuasa lindungilah kami sekeluarga.

Apa2 pun pada saya perkara2 sebegini memang wujud. Cuma kira perlu memohon perlindungan dari Allah SWT. Jika ia tidak berlaku pada diri kita mungkin kita tidak akan mempercayainya. Karut kata sesetengah orang. Cuma jangan sampai ia menjadikan kita syirik sudahlah. Apa2 pun kepada kengkawan di luar sana rajin2lah baca AlQuraan kerana ada di antara ayat2 tersebut boleh melindungi kita dan juga memberkaiti hidup kita. Amin.

No comments:

Post a Comment