19 November, 2009

Teringat Kawan-kawan Part 2

Tokbu :

Part 1 tu saya akhirkan dengan masa saya di Treasury. Tahun 1980 saya bertukar ke Jabatan lain. Masa tu saya tinggal di Hulu Klang. So carilah office yang dekat dengan tempat tinggal. Office lama di Jalan Duta jauh. Nak pergi kerja pun jauh. So dapatlah office kat Keramat. Dekatlah sikit. Tempat baru bos saya berbangsa Cina the late Mr. Yap. Mendiang ni baik orangnya. Tidak cerewet. Bahagian saya kerja kali ni tidak banyak orang Melayu. Cina dengan India banyak. Banyak dealing dengan international (luar negara). Masa mula saya bertugas di tempat baru ni, Rahman dan Normah yang dulu approach saya mahu berbual dengan saya. Kira baiklah dengan saya. Yang lain pandang2 serong lagi. Maklumlah mungkin style saya lain sikit kot dari dia orang. Dari segi pakaian dan juga penampilan diri. Saya akui dari segi penampilan diri masa tu saya memang kira up-to-date lah. Saya jarang pakai baju kurung Melayu kecuali hari Jumaat. Tak lama lepas tu Normah berenti kerja sebab jiwanya lebih pada business bayangkanlah masa kerja dia boleh berniaga cakap saja nak apa sampai nak kelapa parut pun dia boleh bawakkan.

Selepas tu barulah terjalin persahabatan yang akrab dengan Rahmah, Hajah Asmah, Kamisah, Fatimah, Ramiah, Daud, Rosman, Ishak dan banyak lagi yang maaflah jika saya tak sebut. Selepas itu masukkah orang baru Fuzyiah, Hamidah, Zakaria, Che Tom dan Tan, Rohani dan adiknya Latifah (boleh adik beradik sama satu office kan). Hajah Asmah, Rahman, Ishak adalah di antara rakan2 yang bersama saya hingga saya bersara. Kecuali Rahman telah lama bersara. Banyak kenangan manis dan pahit semasa di Wisma Keramat ni.

Sewaktu di Wisma Keramat ni saya bertugas dengan beberapa bos, bermula dengan Mr. Yap, lepas saya bertukar ke Bahagian lain di sini beberapa kali saya bertukar bos antaranya Tuan Syed Rahman (arwah), Encik Ali Bakar (arwah), Encik Kamaruddin (kami gelar dia Mr. One minit - always speaking mat salleh). Seronok sungguh berkerja di Bahagian ini di mana pegawai2nya memang gila2 macam En Olan (arwah), Encik Zakaria (arwah), Puan Zaharah (gambarnya saya paparkan kelmarin), Jagdeep Kaur, Puan Khairani (Bonda), Enck Ibrahim (Ayahanda) dan rasa ada lagi saya dah lupa. Memang seronok sangat masa ni, kita orang akan pergi makan sama2, keluar pergi shopping sama2, Encik Olan dengan kelakar habis dia, tred mark dia "Toyok" tu yang sampai la ni kita orang ada gelar seorang kawan di sini dengn Usof Toyok, tu dari arwah Olan lah tu. Selepas tu Encik Suroya (Dato') join, lagi gila2. Dia ni selalu orang confuse ingat dia perempuan. Ini salah satu kenangan yang tidak dapat saya lupakan semasa berkerja. Ia amat manis dan sentiasa bersemandi di hati saya.

Selepas kebakaran di Wisma Keramat, office saya berpindah di Damansara. Memandangkan tempat kerja jauh saya berpindah tempat tinggal di Damansara.



Kayha:

Pagi ni adik rasa tak mahu pergi rumah Mek. Adik baring kat bilik Tokbu. Tokbu, Babah dan Mammay tanya adik nak pergi rumah Mek tak, adik kata tak nak. Pas tu Tokbu pujuk adik bye, bye pada Mammay. Tokbu bawak adik turun bawah. Bila tiba kat bawah adik nak lak ikut Mammay. Nampaknya adik pergilah rumah Mek. Tokbu relex lah sebab Tokbu kata dia tak pergi mana2 hari ni.

Tokbu:

Saya emo sikit bila tulis cerita tadi. Kenangan yang tetap abadi di hati saya. Memang macam2 berlaku sewaktu di Wisma Keramat. Ada yang tak mahu saya ingat tapi ia tetap mengganggu diri saya sekali sekala. Berenti dulu di sini nanti saya bercerita pula kisah di Damansara. Jumpa lagi .........

No comments:

Post a Comment