26 November, 2009

MINGGU YANG SIBUK


Tokbu:

Minggu ni saya sibuk sikit. Macam2 nak buat. Maklumlah Jumaat ni kita akan menyambut Hari Raya Aidil Adha atau Raya Haji sebutan rengkas. Walaupun sesetengah dari kita merasakan Raya Haji ni tidaklah semeriah Hari Raya AidilFitri tapi ia tetap disambut walau ala kadar sajer. Bagi keluarga saya Hari Raya Haji ni tetap disambut dengan menyediakan juadah seperti Hari Raya Aidilfitri. Ada keluarga yang buat korban dan kami sekeluarga akan mengunjungi mereka makan2 macam Hari Raya Aidifitri rasanya.

Raya Haji tahun ni saya tidak balik kampong. Anak2 pun tidak bercuti ada yang kena kerja hari sabtu so sambutlah Raya Haji di sini. Sepanjang hidup saya baru dua kali saya menyambutnya di sini. Jadi kenalah berbelanja dan masak sendiri. Kalau di kampong tu, semua kakak yang buat. Saya cuma tolong sikit2 sajer.

Disebabkan itulah minggu ni saya sibut benar. Pergi berbelanja barang2 keperluan untuk memasak. Selain merancang juadah apa yang hendak disediakan. Mula2 saya bercadang untuk masak nasi tomato atau nasi minyak sahaja. Senang lauknya masak ayam pedas, daging masak kurma, buat kuah dal dan acar pulang hari. Tapi bila diberitahu pada anak2 nampak mereka macam kureng suka. Mereka ni lebih suka kalau saya buat ketupat ker nasi empit ker ada kuah lodeh, sambal, tu favourate dia orang. So kenalah tukar menu.

Sebab tidak ada orang menolong kenalah saya sediakan bahan2nya awal2. Blend dulu mana yang patut. Simpan dalam peti ais. Nanti tinggal tumis saja.

Kayha:

Kayha tak tau kenapa Tokbu sibut betul minggu ni. Tapi dalam sibuk2 Tokbu tetap layan adik. Dah dua malam Tokbu tidurkan adik. Malam tadi kata mammay adik sedar pukul lima adik nak pergi kat Tokbu. Adik dah sampai kat pintu. Nasib baik pintu bilik tutup kalau tak tentu adik dah dapatkan Tokbu. Pagi2 lagi adik dah dengar Tokbu sibuk kat dapur. Barulah adik tau esok ada raya lagi yeeehhhhhhh. Nanti tentu ayah dengan anti Izan datang tidur sini.

Tokbu:

So kepada semua Tokbu ucapkan Selamat Hari Raya AidilAdha. Saya berdoa semoga dua keluarga saya yang sedang menunaikan haji selamat sejahtera dan selamat kembali.

No comments:

Post a Comment