29 August, 2010

BAHANG RAYA


TOKBU:
Lebih kurang dua minggu lagi kita akan menyambut Hari Raya Aidil Fitri. Bulan Syawal bulan yang dinantikan oleh umat Islam setelah sebulan kita berpuasa. La ini ke mana saje kita pergi kesesakan pasti berlaku. Pergilah ke Shopping Kompleks pasti deretan kereta bersesak-sesak.









Orang ramai terutama yang beragama Islam sudah mula membuat persiapan menyambut hari raya. Rata2 di shooping kompleks atau tapak2 yang disediakan untuk peniaga sempena hari raya dikunjungi orang ramai. Kebanyakan yang menjadi tumpuan ialah pakaian baju wanita, baju melayu lelaki dan juga kueh mueh. Biskut2 raya melambak2 dijual bagi mereka yang tidak berkesempatan untuk membuat sendiri kueh2 raya.
























Siapa yang paling teruja menyambut hari raya. Siapa lagi kan kalau bukan kanak2. Di pusat2 membeli belah pasti kita dapat melihat ibu bapa membawa anak2 untuk membeli baju raya. Macam2 kerenah anak2 dapat dilihat. Ada yang menangis, ada yang masam muka sebab baju yang mereka mahu tidak dapat. Pendek kata macam2 telatah boleh kita lihat. Masa2 beginilah kompleks beli belah membuat untung.

Bagi diri saya pula sebelum menyembut puasa lagi saya telah membeli pakaian raya. Bukan apa saya memikirkan bila dah bulan puasa nanti tak larat rasanya nak berjalan ke mana2. Ada juga antara kita yang suka bershopping last minit. Yerlah kesukaan masing2 kan. Ada juga yang mengatakan saat2 akhir itu harga lebih murah sebab peniaga2 hendak menghabiskan stok mereka. Ada rakan2 beritahu kalau nak beli kueh mueh atau baju2 pergilah Jalan Tengku Abdul Rahman di malam raya . Happening katanya. Peniaga2 melolong kueh mueh dan pakaian2 dengan harga murah sungguh. Tak tahulah saya tak pernah pun berpeluang ke sana. Mungkin tahun ini boleh kot sebab saya beraya di sini. Tapi nak masak pulak .......


Kayha:
Adik tak pegi shopping baju raya. Sebab baju adik semua Cik Nani belikan. Semalam Babah ngan Mummy gi shopping tak bawak adik ngan kakak. Adik tinggal dengan Tokbu. Adik taulah kalau adik ikut nanti adik kacau. Adik nak beli peminan jer ... lalala. Tu yang Babah ngan Mummy tak mau bawak adik. Adik tau lah.

JUMPA LAGI

No comments:

Post a Comment