10 August, 2010

PUASA TIDAK MENYEKAT KITA ....

Tokbu:
Alhamdullillah hari ini sudah lima hari kita berpuasa. Macam mana agaknya puasa kali ini. Macam biasalah kan. Cuma pada tahun ini saya tidak berkerja lagi. Tak tahu macam mana, tidor ajer ker, mengadap komputer ajer ker ... yang pastinya ada masa untuk memasak juadah berbuka puasa. Itu pun tak tahu lagi. Almaklumlah pasar Ramdhan depan rumah jer ...
Yang terpahat di dalam hati Ramdhan kali ini saya ingin menghabiskan 30 juzuk AlQuraan. Insyaalah diizinkan Allah SWT.

Bercakap pasal puasa ini macam mana aktiviti berjoging saya yer .. sebenarnya sejak dimasukkan di wad emergency Hospital Selayang April lalu dan doktor ada beritahu saya yang kolestrol saya ada lebih, saya mula menggamalkan senaman dan pagi2 saya akan berjoging di taman rekreasi di taman saya tinggal ini. Sudah hampir 3 bulan. Saya dapat rasakan saya semakin cergas. Berbalik pada bulan puasa ni ada teman sejoging mengatakan dia akan berhenti berjoging pada bulan puasa ini tak larat katanya. Saya! tak tahu lagi .. tapi di dalam hati berkata apa salahnya berjoging pada bulan puasa. Kalau biasa berjalan atau berlari 8 pusingan mungkin boleh kurangkan menjadi 3 atau 4 pusingan sajer kot... Tapi hingga kini masih belum berpeluang untuk berriadah tak tahu bila nak mula. Makan pulak boleh tahan. Khamis lepas saya balik ke kampung dan bila di kampung faham2 ajerlah macam mana makan nanti. Enak2 macam mana nak diet. Tak boleh jadi balik nanti mesti kena berjogging balik.

Bercakap juga pasal joging ni apa yang saya dapati memang kurang orang Melayu yang melakukan aktiviti ini. Rata2 saya lihat kaum Cina lelaki dan perempuan. Hinggakan mereka ada aktiviti senamrobik dan dancerobic. Rata2 kebanyakakannya wanita Cina warga emas yang sama panggil Ah Soh. Beberapa bulan saya berjoging kebanyakkan mereka telah saya kenal. Apabila saya sampai ada sajer yang menyapa coh san, morning.

Ah Soh boleh ambik gambar ka

Lu mau buat apa alik (wah muda ker saya dia panggil adik)

Saya mau tulis lah dalam blog saya

Lu lipoter ker ......

No lah itu tulis cerita dalam komputer lah Tidak lah itu tulis cerita dalam komputer

oh!! itu macam ker ...

Ah Soh beritahu rakan2nya (dalam bahasa Cina) yang saya nak ambil gambar. Rakan2nya ketawa.

Aya ... malulah sudah tua ma ... ambik2 lah tak mau dekat2 aaa jauh2 ma ...



Di atas adalah gambar Ah Soh2 yang setiap pagi bersenam. Ketuanya yang dihadapan. Radio yang digunakan kecik saya. Asal boleh dengar. Bayaran yang dikenakan hanyalah RM5.00 saja.

Itu yang kumpulan di luar. Yang di dalam dewan pula dancerobik. Semua pun Ah Soh2.

Pada hari saya nak mengambil gambar tak ada pulak mereka. Hanya 3 orang saja. Di bawah ni tiga orang tengah berlatih.

Bolih tanya sikit Ah Soh

Yes, miss ada apa ...

Awak hari2 dance suka2 ker or u ada group ker or ada buat show ker ..


No lah ... excersice lah kalau ada kawan kawin ker ada party ker .. . sudah tahu dance lah kalau olang ada ajak aa kita sudah tau loo...







Di taman tempat saya berjogging ni tidak banyak peralatan untuk kita buat excersice... hanya ada tiga peralatan. Itu pun dihadiahkan oleh Parkson. Setahu saya Majlis Perbandaran Selayang adalah badan yang bertanggungjawab menyelia taman ini. Apalah salahnya kalau ditambah peralatan untuk excersice selain dari berjogging dan berjalan. Peralatan itu terutama cycling amat digemari... bergilir2 untuk digunakan.



Yang ini bukan kumpulan senamrobik atau dancerombik. Ini neng2 indon yang menjaga kebersihan taman yang tak bersih pun saya lihat. Yer lah dia bersihkan orang2 kita juga yang mengotorkannya. Macam2 bekas minuman lah bekas makanan lah .. bukan tak ada tong sampah. Kata neng itu "k****m pun ada jumpa buk".



Kayha:

Masa adik dan pergi rumah Mek pagi2 adik selalu nampak Tokbu pegi jogging. Ada sekali Tokbu bawak adik tapi Tokbu tak jogging Tokbu jalan jer... sebab adik ader adik tak kuat lari. Kalau Tokbu tak pegi jogging Tokbu senam kat rumah. Tokbu ikut kat TV. Bila Tokbu senam kat rumah adik selalu ikut Tokbu senam. Penat adik.

JUMPA LAGI

No comments:

Post a Comment