20 August, 2010

TIDAK BERSYUKUR

Tokbu:
Dibulan yang mulia ni kita dinasihatkan untuk banyak beribadah pada Allah SWT dan untuk diri kita sendiri perlu banyak bersabar. Tak kiralah apa ujian yang datang pada diri kita sebagai umatnya kita harus menerima dan bersyukur atas segala nikmatnya.

Saya hairan bila lapar menjadikan seseorang itu lekas marah, malas kerja dan tidak boleh bersabar. Saya takut bila membaca di dada akhbar ketika bulan ramdhan ni beberapa peristiwa yang mengerikan berlaku - seorang suami sanggup membunuh isteri serta mencederakan anaknya itu di Teluk Intan, Perak. Di Terengganu pula suami menyimbah isteri dan anak-anaknya dengan asid. Satu lagi di KL suami pukul isteri hingga retak tulang belakang .... di mana letaknya konon kasih sayang semasa berkahwin dulu. Tidak ingat kah mereka ini. Inikan bulan yang mulia.

Mungkin suami2 di atas ada masalah mental atau dadah telah mempengaruhi mereka. Tapi ada juga cerita suami yang siuman pun sanggup menyakiti hati isterinya. Tidakkah mereka hargai segala kasih sayang panat lelah yang dikeluarkan oleh isteri untuk menjaga mereka dan anak2. Itu tidak kira lagi isteri yang mencari nafkah bagi menampung perbelanjaan keluarga. Bila isteri ada duit bukan main lagi mesranya tapi bila isteri tidak dapat memberi mereka duit wah bukan main lagi isteri diperlakukan.

Sebenarnya suami yang begini tidak pernah bersyukur atas apa sajer yang diberi oleh isteri .. kasih sayang ... wang ringgit ... makan pakai dan banyak lagi. Saya tidak pandai untuk menasihat isteri2 dalam menghadapi masalah sebegini tapi kalau saya jangan dilayan suami macam tu. Biarkan saja. Kalau bercakap boleh mendatangkan mudarat pada kita lebih baik kita diam.

Mintak maaflah saya emo sikit bukan apa sedih bila dengar cerita kawan2 yang tidak pernah dihargai oleh suami2.

JUMPA LAGI

No comments:

Post a Comment