15 December, 2010

ADOI ... LEMAS SUNGGUH DIBUATNYA ...

TOKBU:
Sudah beberapa hari sink di dapur saya buat hal ... tersumbat pulak .. air basuhan mengalir lambat benor2 .. kura2 pun cepat agaknya.  Yerlah sink dapur tu memang selalu kita guna.  Untuk mencuci segala yang kita nak masak, membasuh pinggan mangkuk basuh tangan selepas makan, pendek kata bermacam2 lah.  Dah kalau air mengalir lambat macam tu mak oi lemas dibuatnya.  Nak masak pun susah nak membasuh pinggan mangkuk pun susah.  Berleter gak pada anak2 ialah kalau basuh pinggan lepas makan tu sisa2 makanan semua masuk dalam sink bukan nak buang dalam tong sampah.  Semua diam.


Macam2 cara dah saya buat untuk membaikinya.  Letak garam di lobang air dan jirus air panas dah saya buat ... pam pun sudah macam tu juga.  Satu hari tu saya cucuk2 saluran di belakang rumah tak juga jalan.  Ni semua nak RM lah ni.  Pening kepala dibuatnya.  Duit pencen bulan lepas dah buat bayar roadtax dan insuran kereta yang tamat tempohnya.  Berkira pulak duit pencen yang akan datang nak betulkan aircon di bilik saya yang dah tak berapa sejuk lagi ni.  Ada ker bilik ada aircon bolih saya berpeluh.  Kan pelik tu.  Tu yang nak kena betulkan tu. Ada tak der kau tunggulah dulu sink yer ... lambat2 lah air tu mengalir nak wat cam mana... Dan dapur pun tak berasaplah ... beli nasi bungkus ajerlah atau makan di luar.  


p/s : nak tempek gambar sink tu rasa tak elok lak ... yerlah dengan air yang bertakung kan ... takut ada yang geli lak nanti hehehe ...


JUMPA LAGI ...

No comments:

Post a Comment