27 December, 2010

LOST WORLD OF TAMBUN ... MEMANG LOST PUN ...

TOKBU:
Semalam Ahad ... destinasi Ipoh untuk menghadiri majlis perkahwinan adik menantu saya Shahril.  Yang saya buatkan barang hantarannya tempoh hari tu .. So jam 7.45 pagi dari rumah kerana menantu saya Izan beritahu yang pengantin akan bersanding pukul 12.30 tengahari.  Beberapa hari dah study plan ke rumah pengantin perempuan.  Dan tanda arah yang paling mudah, cari jer Lost World of Tambun.  Walau pun kenderaan di atas jalan raya tidak lah banyak tetapi bila berhenti untuk minum pagi di R&R Tapah punyalah ramai orang.  Meja kosong pun tak ada.  So tapaw ajerlah.  Beli lemang dengan ketupat palas dan rendang. Sedikit kueh dan air kotak.  Makan kat kereta.
Sejuk mata memandang ... masih ada lagi alam semula jadi yang
tidak tercemar oleh pembangunan
Bila sampai di Ipoh ...


Abang : Masuk sini ker (refer pada tol Ipoh)


Saya  : Tak kot sebab dalam kad tulis masuk tol Ipoh Selatan ... depan lagi kot ..


So teruslah ... 


Abang  : Tengok tu signboard Lost World of Tambun .. kita dah salah ni patut
             masuk kat sana tadi ...


Saya diam jer .. dalam hati kata mesti ada exit tuk ke Ipoh lagi ... terus lagi.  Saya diam sajer. Sebab dah rasa memang salah dah ni.  Nanti kalau cakap takut menimbulkan kemarahan walau pun tahu yang abang tak akan marah.  Cuma dia mungkin geram ajer.   Jumpa tol Ipoh Utara nak cakap suruh masuk nanti salah lagi so diam ajerlah.  Terus lagi dan memang tak ada pun exit atau u turn ke Ipoh.  Dan akhirnya kami lost lah sampai ke Kuala Kangsar.  Masuk tol Kuala Kangsar dan pusing balik ke Ipoh.  Sempat tanya pada pengutip tol untuk ke Tambun. 


Geram Abang pun dah hilang mulalah bercakap.  Oleh kerana masih awal lagi kami pun merancang untuk menjenguk Lost World of Tambun( LWOT).  Apalah agaknya yer.  Mungkinkah penginggalan sejarah lama.  Masuk2 rupanya theme park.  Tetapi yang istimewanya kat sini ada banyak tempat bolih dilawati macam ada Tiger Valley boleh tengok harimau dalam hutan sekali tour RM20.00.  Ada juga Petting Zoo.  Kira mini zoo lah. Nak masuk bermain di LWOT ni bayarannya dewasa RM38.00 kanak2 RM32.00.  Adalah macam2 permainan di dalam tu samalah macam di Genting Highland.  Kalau bawak Kayha mesti dia suka ni.  Kalau ada rezeki nanti nak bawak dia ke sini.
Tapi yang menariknya semua orang memandang saya sebab pakaian tak sesuai dengan tempat.  Yerlah kan nak ke majlis kenduri kawin.  Nasiblah kan.  Bila lagi nak pegi masa Shahril bertunang dulu dah teringin nak singgah tapi tak berkesempatan.


So dah puas melawat LWOT terus ke Masjid An-Nur.  Anak dan menantu berjanji menunggu di sana.  Tetapi masih awal lagi so kenalah menunggu lagi. Saya mengambil kesempatan melawat di sekitar masjid.  Masjid sekarang ni tak macam dulu.  Siap ada carta organisasi.  Tempat parking kereta khas pun ada.  Tempat beribadah pun ada khas2 juga yer.  Hai di sana nanti tidak kira kau siapa VIP ker bukan VIP sama sajer.
Lebih kurang 45 minit menunggu akhirnya sampailah anak dan menantu saya bersama dengan ahli2 keluarganya.  Bersalam2lah saya dengan besan dan saudara2nya.  Selepas itu kami semua berangkatlah ke rumah pengantin perempuan untuk majlis persandingan.  Ketibaan kami disambut dengan tiupan nafiri.  Sesekali mendengar muzik tradisional ini memang menarik sungguh.

Shahril selamat bersanding dan kepada Shahril dan Shikin diucapkan selamat pengantin baru semoga berkekalan jodoh hingga ke anak cucu.  Naper pulaklah Shahril ni nampak risau jer ... takkan nervous lagi kot kan dah selamat bernikah walaupun dengarkan sampai tiga kali lafaz nikah ... katanya Tok Kadi pun kelam kabut.  
Sepanjang perjalanan balik ke Kuala Lumpur terdapat sedikit kesesakan tetapi tidaklah teruk sangat ... ramai nak ke Bukit Jalil ... bola kan ... Ya Malaysia menang 3-0 tapi main kat Indon nanti tak taulah macam mana penyokong Malaysia manalah ramai ... kat sini pendatang mereka memanglah ramai kita kat sana ... Doakan kemenangan Malaysia nanti ... Malaysia Bolih ...


JUMPA LAGI  ..

No comments:

Post a Comment