13 December, 2010

DARI MUAR KE TELOK INTAN

TOKBU:
Pagi kelmarin saya ke Telok Intan menghadiri majlis kenduri kahwin di rumah mak saudara saya yang saya panggil Mak Dik. Nama sebenarnya Faridah.  Mak Dik adalah adik perempuan bongsu mak saya yang bertemu jodoh dengan lelaki dari Sungai Manik Telok Intan bernama Masmuda.  Mereka berkenalan semasa sama2 belajar di Maktab Perguruan di Johor Bahru.  So cikgu ngan cik gi lah ni ...


So merantulah Mak Dik saya tinggal di Telok Intan apabila kedua2 mereka telah bersara.  Ini kali ketiga Mak Dik membuat kendurI kahwin.  Kali ini giliran anaknya yang nombor tiga Mashafidah.  Semua anak Mak Dik perempuan lima orang.  Semua bermula dangan Mas.  So suami Mak Dik yang saya panggil Ayah Mas selalu kata dia memang kaya.  Dia Ayah Mas dan anak2 dia semua mas haha... Ayah Mas memang kelakar orangnya.  Tapi sejak kebelakangannya dia kurang sihat tetapi jenakanya tetap ada.


Mashafidah atau saya panggil Adah seusia dengan anak saya yang sulung Jadz.  Semasa saya mengandungkan Jadz Mak Dik mengandung, Mak saudara saya yang saya panggil Mak Mun pun mengandung kakak saya juga mengandung.  So Almarhun Haji Ismail mendapat dua cucu dan dua cicit sepanjang tahun 1977.


Adah bertemu jodoh dengan lelaki berasal dari Kuala Kedah bernama Kamsani. So di majlis kenduri tersebut seperti biasa bertemulah semua keluarga saya.  Mak2 saudara, sepupu2 dan anak2 saudara serta cucu2 saudara.  Memang meriah sekali.... 


Nampaknya Mak Dik akan kekallah tinggal di Telok Intan sebab majlis kali ni dibuat di rumah barunya yang baru dibina di Jalan Kebun Rambutan Telok Intan.  Yang lucu rumah baru ni ada empat ruang dapor ... hai nak masak apalah agaknya Mak Dik saya ni.....


Gambar2 di majlis kenduri Adah ... layan ...


Yang pakai baru merah tu Mak Saudara saya Mak Mah
dari Bartu Pahat ... dia kata saya anak saudara yang paling
dia sayang tapi yg tak betul dia kata dialah Mak saudara yang
paling saya benci ... Tak baik tau Mak Mah cakap macam tu
saya tetap sayangkan Mak Mah sampai akhir hayat .... blurrr lak gambar ni ..
Yang ni saya dengan sepupu2 saya Cik Yah, Sadie dan yang mendokong anak tu Hajjar ... kami semua berdiri di muka pintu untuk mengutip tol ... ini adat orang Johor di majlis kahwin pengantin lelaki kena beri duit dulu ditiap2 halangan sebelum duduk di atas pelamin ... ni halangan kedua .. cek2 dalam sampul ada dua hinggit sajer ... hahaha 
 Ni tol ke tiga sebelum naik pelamin .. Tu belum lagi mengadap Mak Adam di kerusi tu yang pakai baju kuning .... berpeluhlah kau Kamsani ...
Mak Andam dah dapat pulus dapatlah mereka bersanding.  Ada orang suruh pengantin lelaki lucut cermin mata hitam dia tapi Kamsani tak mahu tah kenapa agaknya ... nervous agaknya lah tu ... 


KAYHA:
Masa Tokbu nak gi jalan adik balu bangun tido.  Adik tak pelasan sangat.  Bila adik bangun adik pegi bilik Tokbu adik ketuk2 Tokbu tak jawap ... adik nangislah ... Mummy kata Tokbu tak der.  Adik lagi nangis.  Mummy telepon Tokbu suruh adik cakap dengan Tokbu tapi adik jerit2 dan nangis.  Tapi adik dengar Tokbu cakap Tokbu jalan kejap nanti Tokbu balik ... adik malah sebab Tokbu tak bawak adik ..














JUMPA LAGI ...



No comments:

Post a Comment