02 December, 2010

DAN AIR MATA INI MENGALIR LAGI 3 ...

ALFATIHAH ... 
POST INI SAYA DIDIKASIKAN KEPADA ARWAH SAHABAT SAYA KAMAL ...
SEMOGA ROHNYA BERSEMADI DENGAN AMAN DAN DITEMPATKAN DI KALANGAN ORANG2 YANG BERIMAN ..
DARIPADANYA  KITA DATANG DAN KEPADANYA JUA KITA PERGI ..


TOKBU :
Pada hari raya korban yang lalu saya mendapat perkabaran yang seorang kawan baik saya CT bercerai dengan suaminya H.  Memang saya terperanjat dan lebih terkejut lagi H ceraikan CT kononnya kerana CT dah monopouse.  Geram sungguh saya pada H.  Tapi itulah suratan hidup seorang wanita bila sudah tua dan tidak diperlukan ditinggalkan begitu sajer dengan alasan yang tak masuk akal.


Beberapa hari selepas tu CT menelipon saya dan kami pun mula bercerita.  CT ternyata amat sedih dan dalam percakapan telefon itu kami saling tangis menagisi.  Sedih benar saya mendengar cerita CT bagaimana cara H menceraikannya dan lebih sedih lagi dia tak tahu apa salah dia dan dia tak tahu juga yang H sudah pun berkahwin lain siap membuat kenduri besar2ran lagi.


Sebenarnya saya dan CT memang rapat.  Saya mengenali CT pada tahun 80an lagi bilamana kami berkerja di tempat yang sama iaitu di Bahagian Belia di Wisma Keramat lagi masa itu.  Bila pejabat saya berpindah di Damansara kami masih lagi bersama dan di sanalah CT bertemu jodoh dengan H yang masa itu seorang duda anak 3.  Saya, MG, R serta S lah yang kuat merekominkan si H ni pada CT yang pada usianya masa itu sudah sepatutnya berkahwin.  Mungkin sudah jodoh mereka dan mereka pun berkahwinlah.  Perkahwinan ini tidak dikurniakan anak tetepi CT telah mengambil anak saudaranya sendiri iaitu anak adik perempuannya sebagai anak angkat dan diberi nama SH.  SH kini sedang mengambil peperiksaan SPM.


Bayangkanlah berapa lama mereka berkahwin dan sepatutnya di usia warga emas ni penceraian tidak sepatutnya berlaku.  Tapi suratan takdir siapa yang dapat menentukan selain dari NYA.  Hubungan dengan CT tidak serapat dulu bila dia berpindah ke IKBN Dusun Tua.  Tetapi disebabkan IKBN Dusun Tua tu dibawah KBS maka sesekali bila ada program KBS yang memerlukan penyertaan  Jabatan dibawahnya kami adalah berjumpa.  Sebelum saya pencen CT telah berpindah ke jabatan lain kerana naik pangkat.  Tetapi sesekali kami ada berjumpa dan berhubung.  Bila saya membuat kenduri kahwin anak saya CT ada datang.  


CT dengan saya sebenarnya ada berkongsi satu kisah yang menarik.  Saya tak ingat lagi tahun berapa peristiwa itu.  Ibu saya dan ibu bapa CT menunaikan Fardhu Haji ketika itu dan pada masa itu berlaku runtuhan terowong di Mekkah. Kami berdua pun amat bimbang dan susah hati kerana belum mendapat berita tentang ibu bapa kami.  So malam2 bertelefonlah saya dengan CT.  Menangis2 mengenangkan apakah nasib ibu bapa kami.  Alhamdullillah mereka semua selamat.  


Dan kali ini air mata kami mengalir lagi atas sebab yang lain pula ... kepada CT saya mendoakan yang terbaik untuknya dan tabah menghadapi hidup ini.


Malam selasa lalu saya mendapat perkhabaran dari seorang sahabat di fb tentang  suami seorang kawan saya Yati koma di Hospital Selayang kerana katanya tekanan darahnya terlalu tinggi.  Memang saya terkejut.  Suami Yati, arwah Kamal juga adalah seorang sahabat saya.  Sebenarnya saya mengenali arwah dahulu daripada Yati.  sewaktu muda2 dulu saya tak ingat lagi arwah berkerja di mana masa itu, arwah dan beberapa orang rakannya sering megusik saya.  Ialah maklumlah masa itu sama muda dan ranggi ... usik mengusik adalah perkara biasa.  Dan tidak lama selepas itu datang seorang typist baru di tempat kerja saya.  Rupa2nya dia adalah isteri arwah.  Dari situlah kami bersahabat.  Sebab itu saya rasa sungguh sedih kerana arwah memang saya kenal rapat.  


Sewaktu mengetahu arwah koma di hospital saya hantar msg pada handphond Yati.  Dan beberapa ketika selepas itu Yati menelefon saya.  Saya dimaklumkan arwah Kamal sedang sembahyang Isyaq waktu itu.  Dan di raka'at akhir dia jatuh tidak sedarkan diri.  Arwah dikejarkan ke Hospital Selayang dan doktor memberitahu tekanan darahnya terlalu tinggi.  Saya berjanji kepada Yati yang saya akan datang melawat pada hari esoknya. Yati memberitahu arwah di Wad 9B katil 22.


Dan pagi Rabu semalam saya mendapat perkabaran yang Kamal telah meninggal. Dan jenazahnya telahpun di bawah ke kampongnya di Rantau Negeri Sembilan untuk disemadikan di sana.  Saya sangat terkilan kerana tidak dapat melawat arwah.  Dan pagi ini setelah saya fikir Yati tentunya tidak sibuk lagi saya pun menelifon Yati.  


Dan memang saya telah jangkakan kesedihan ini memang tidak dapat dibendung lagi.  Mendengar sajer suara saya  Yati dah menangis.  Dan air mata ini mengalir laju lagi bila mendengar cerita Yati yang dia sempat membimbing arwah suaminya mengucap dan suaminya pergi dalam keadaan koma.  Dan mengalir lagi air mata ini bila mendegar cerita Yati yang pernikahan anak perempuannya yang sepatutnya dilangsungkan pada hari Sabtu ini ditangguhkan pada 19hb. Disember ini.  Dan Yati mahu saya hadir ke majlis pernikahan anaknya nanti.  Dan mengalir lagi air mata ini bila mengenangkan Yati tidak ada anak lelaki.  Doa saya semoga Yati tabah dan walaupun tiada lelaki di sisi anak2 perempuan bolih mengambilalih tanggungjawab menjaga ibunya....
Bediri di kiri sekali Yati 
JUMPA LAGI ...

No comments:

Post a Comment